Mz Etz
150
Dane Techniczne ETZ 150

Historia modelu:
Motocykl MZ ETZ 150 produkowany był w latach 1986-1991. Fabryka w Zschopau oferowała trzy wersje tego modelu: Standardową (bez obrotomierza i hamulca tarczowego z przodu), De Lux, oraz model ze wzmocnionym silnikiem nazwanym X. Dużym plusem wersji De Lux oraz X jest ich oprzyrządowanie; bardzo skuteczny hamulec tarczowy (z przodu), obrotomierz, czujnik biegu jałowego ("luzu"). Opcjonalnie w modelach przeznaczonych do wyeksportowania na zachód była dostępna pompa oleju mikuni. Wszystkie te ciekawostki techniczne sprawiły, iż ETZ 150 pojmowana była jako motocykl nowoczesny. Jednak ETZ 150 X także należy opisać, gdyż nieco różni się on od swoich sióstr; silnik rozwijał moc 14KM przy 6000 obr/min. (ETZ 150 De Lux i Standard 12KM przy 5500 obr/min).Ten przyrost mocy uzyskano poprzez zmianę prześwitu dyszy iglicowej oraz faz rozrządu. Lepsze przyspieszenie oraz większy V-max uzyskano zmieniając przełożenia. Stylistyka nadwozia małej MZ jak na lata '80-te i panujący ustrój komunistyczny uważana była za bardzo "na czasie". Opływowy kształt zbiornika oraz niskoprofilowe opony nadają temu motocyklowi wrażenie "lekkości". W konstrukcji silnika ETZ 150 oparto się na MZ TS 150 . Silnik modelu opsiywanego w tym artykule różnie się od silnikaTS 150 jednym biegiem więcej, cylindrem, gaźnikem, etc. Oczywiście jednostka napędowa przeszła wiele przeróbek, przez co inżynierowie ze Zschopau uzyskali konstrukcje bardzo oszczędną i dość dynamiczną. W roku 1989 zmieniono nieco wygląd zewnętrzny (Okrągłą lampę tylnią i kierunkowskazy zastąpiono prostąkątnymi, klasyczny aparat zapłonowy wyparty przez elektroniczny). Natomiast w roku 1991 tylny błotnik metalowy został zmieniony na plastikowy. Wraz z upadkiem komunizmu na Wschodzie popularność ETZ 150 (jak i innych motocykli MZ) zaczęła spadać. Ludzie zachwycili się "japończykami" sprowadzanymi z zagranicy. 150'tke (zresztą wszystkie MZ) powszechnie poczęto uważać za symbol "wsi". Jednak teraz ponownie zaczęto odkrywać zalety tego pięknego motocykla...

Dane techniczne:
Pojemność skokowa (cm3): 143
Średnica tłoka/skok tłoka (mm): 56/58
Stopień sprężania: 10
Moc max. (kW): 9,0 (wersja X: 10,5)
przy prędkości obrotowej (obr/min): 5800...6000 (wersja X: 6200...6500)
Maksymalny moment obrotowy (N*m): 15
przy prędkości obrotowej (obr/min): 5000...5500 (wersja X: 5600...6000)
Gaźnik (BVF): 24N2-2 (wersja X: 24N2-1)
HD/ND/SD/LD*: 120/67/75/40 (wersja X: 115/72/75/40)
Wkręt regulacji biegu jałowego od-
kręcony o: 1,75...2 obrotów
Punkt zapłonu przed GMP (mm): 2,5
Odstęp styków przerywacza (mm): 0,3
Świeca zapłonowa (Isolator): ZM14-260
Przełożenie skrzynki biegów
1/2/3/4/5 bieg: 3,83/2,34/1,56/1,19/1
Przełożenie silnik/skrzynka biegów: 2,05
Przełożenie skrzynka biegów/koło tylne: 3,0 (wersja X: 3,2)
Łańcuch napędowy: 12,7x7,75x126
Liczba zębów (przód/tył): 16/48 (wersja X: 15,48)
Zawieszenie:
-przód: widelec teleskopowy
skok (mm): 185
-tył: wahacz
skok (mm): 105
Obręcze (przód/tył): 1,60x18
Opony (przód/tył): 2,75-18/3,25/16
Masa motocykla gotowego do jazdy (kg): 122
Masa użyteczna (kg): 168
Dopuszczalna masa całkowita (kg): 290
Pojemność zbiornika paliwa (L): 13,0
Prędkość maksymalna (km/h): 105 (wersja X: 110)MZ ETZ 150
Wróć do Motory