Mz Etz
250
MZ ETZ 250 – motocykl produkowany w latach 1981 – 1989 w Zschopau. Jego poprzednikiem był motocykl MZ TS 250/1, natomiast MZ ETZ 251 jego następcą. Modele o pojemności 250 cm³ były największymi i najszybszymi jednośladami produkowanymi w fabryce MZ na przełomie lat 80. i 90. Skrót (Einzylinder Telegabel Zentralkastenrahmen) oznacza: jednocylindrowy, widelec teleskopowy, rama z centralnym profilem skrzynkowym.

Silnik EM250 to dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym chłodzony powietrzem. Wadą silników EM250 jest niski moment obrotowy w zakresie do 3000 obrotów i jego szybki przyrost powyżej tej wartości. Sam przebieg momentu obrotowego wykazuje dwa szczyty, jeden dla obrotów 3500 i drugi dla 5200 obr/min. Jest to tzw. podwójna biegunowa, często występująca w silnikach dwusuwowych o sporym wysileniu, z rozrządem tłokowym. W praktyce objawia się to tym, iż motocykl rozpędza się dość ospale z niskich obrotów, aby energicznie przyśpieszać, gdy obroty silnika osiągają poziom powyżej 3000-3500. Jednak cecha ta występowała we wszystkich ówcześnie produkowanych motocyklach z silnikiem dwusuwowym o takim samym rozrządzie i zbliżonym wysileniu.

Ciekawostką konstrukcji silnika jest umieszczenie sprzęgła na wale korbowym. Zapewnia to w przypadku jednocylindrowca spokojniejszą pracę na biegu jałowym i na wolnych obrotach dzięki większej masie wirującej. Moment obrotowy silnika przenoszony jest poprzez przekładnię zębatą na precyzyjną 5 biegową skrzynię biegów, a dalej łańcuchem rolkowym w osłonie na tylne koło.

Prędkości

Przy obrotach od 3000 do 5800.
I bieg 20 ... 35 km/h
II bieg 30 ... 60 km/h
III bieg 35 ... 85 km/h
IV bieg 55 ... 110 km/h
V bieg 70 ... 130 km/h

Dane techniczne
Masa w stanie gotowym do jazdy 151 kg (153 kg w wersji z hamulcem tarczowym).
Dopuszczalna masa całkowita wynosi 330 kg.
Ilość oleju w skrzyni biegów – 900 cm³ oleju przekładniowego SAE 80.
Zbiornik paliwa – 17 l ( 1,5 l rezerwa )
250 cm³ płynu amortyzatorowego na elementy resorujące.
Maks. moc przy ok. 5500 obr/min : 21 KM (15,5 kW)
Maks. moment obrotowy przy ok. 5200 obr/min : 27,4 Nm (2,8 kGm).
Silnik powinien być smarowany mieszanką paliwa z olejem o proporcji 50 : 1.


Wróć do Motory