Mz Etz 251 |
Dane Techniczne ETZ 251 Historia modelu Rok 1989 to wycofanie ze sprzedaży modelu ETZ 250 i zastąpienie go modelem ETZ 251. Stylizacja nowej maszyny była identyczna, jak w przypadku mniejszego modelu ETZ 150. Głównym powodem działań producenta jest unifikacja podzespołów motocykla z mniejszym modelem motocykla tej firmy. W mniejsze gabarytowo podwozie 150-tki zabudowano silnik od 250-tki. Mała masa pojazdu i spora moc dały w rezultacie dobre osiągi. W 1990 roku model ETZ 251 przechodzi modernizację. Za najważniejszą zmianę należy uznać wprowadzenie niezawodnego elektronicznego (bezstykowego) układu zapłonowego, który zapewniał bezproblemowy rozruch i lepszą jakość pracy silnika. Do tego kilka kosmetycznych zmian z których najbardziej w oczy rzucały się nowe siodło oraz nowy błotnik z tworzywa sztucznego. W tej formie motocykl produkowany był do 1991 roku, kiedy to jego produkcja została zakończona. Ciekawym epizodem jest produkcja motocykli MZ na licencji w Turcji. Od 1993 roku wytwarzany był zmodernizowany model ETZ 301 pod nazwą Kanuni. Zbudowano kilka sztuk prototypu MZ ETZ 252W, z silnikiem o większej mocy, cylindrem chłodzonym cieczą i zasilaniem poprzez zawór membranowy, niestety nie wprowadzono go do seryjnej produkcji Silnik EM250 (ten sam, co w modelu MZ ETZ 250) Silnik modeli ETZ 251 poddany został modernizacjom, z których najważniejsze to: modyfikacja układu wydechowego zmiany w nastawach gaźnika skorygowanie fazy rozrządu tłokowego skrócenie układu wydechowego zupełnie nowy tłumik. W modelu 251 wydech został skrócony o 9 cm z uwagi na krótszą długość ramy. W efekcie, aby uzyskać tą samą moc, co w modelu 250 przekonstruowano cylinder. Okna kanałów w 251 zostały obniżone o 2 mm, czyli ich odległość od osi wału korbowego jest mniejsza. Z tego względu tłumik od 250 nie powinien pracować w 251 i na odwrót. Typ: dwusuwowy, z przepłukiwaniem zwrotnym, chłodzony powietrzem Układ: jednocylindrowy Rozrząd: tłokowy Pojemność skokowa: 243 cm³ Średnica x skok tłoka: 69 × 65 mm Stopień sprężania: 10:1 Zasilanie: gaźnik BVF 30N3-1, 30 mm Smarowanie: mieszankowe 1:50 (również w okresie docierania) Rozruch: nożny Alternator: 180 W, 12V Zapłon: elektroniczny Moc maksymalna przy ok. 5500 obr/min : 21 KM (15,5 kW) Maksymalny moment obrotowy przy ok. 5200 obr/min : 27,4 Nm (2,8 kGm). Prędkości Przy obrotach od 3000 do 5800. I bieg 20 ... 35 km/h II bieg 30 ... 60 km/h III bieg 35 ... 85 km/h IV bieg 55 ... 110 km/h V bieg 70 ... 130 km/h Masa w stanie gotowym do jazdy 144 kg. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 330 kg. Ilość oleju w skrzyni biegów – 900 cm³, oleju przekładniowego SAE 80. Zbiornik paliwa – 17 l ( 1,5 l rezerwa ) Akumulator 12V 5,5 Ah Odstęp elektrod świec: 0,6 mm 250 cm³ płynu amortyzatorowego na elementy resorujące. |
Wróć do Motory |