Polski
Fiat 125p |
|
Polski
Fiat 125p – samochód osobowy klasy średniej
produkowany w Polsce w FSO w Warszawie od 1967 do 1991 roku na
podstawie licencji włoskiej firmy FIAT. Po wygaśnięciu licencji w 1983
roku nazwę zmieniono na FSO 125p. Spotykane są też oznaczenia FSO
1300/1500. Potocznie nazywany Dużym Fiatem.
Samochód został wprowadzony jako następca dla Warszawy
223/224. Konstrukcyjnie był połączeniem włoskich modeli: Fiat 125 i
starszego 1300/1500. Produkcję rozpoczęto 28 listopada 1967. Napęd
stanowiły benzynowe silniki R4 OHV o pojemności 1,3 i 1,5 litra, w
późniejszym czasie dodatkowo przejęto gamę jednostek
napędowych z Poloneza. Powstały także krótkie serie z
silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi DOHC. Moment obrotowy
przenoszony był przez: suche jednotarczowe sprzęgło, 4-biegową manualną
(od 1985 5-biegową) skrzynię biegów, dwuczęściowy wał
napędowy i tylny most na koła tylne. Samochód dostępny był
początkowo jako 4-drzwiowy sedan, w 1972 roku do oferty dołączyła
wersja kombi, trzy lata później pick-up. Przez cały okres
polskiej produkcji przeprowadzane były liczne modernizacje modelu,
najbardziej widoczna z nich przygotowana została dla rocznika 1975,
zmieniono wówczas znacznie wygląd nadwozia i kabiny
pasażerskiej. W roku 1978 pojawił się jego następca –
Polonez, oba modele produkowane były jednak równocześnie aż
do zakończenia produkcji modelu 125p 29 czerwca 1991 roku. Łącznie
powstało 1 445 699 egzemplarzy modelu, z czego 586 376 trafiło na
eksport. Logotyp opracował ok. 1975 Roman Duszek. |