Romet Ogar 200 | Ogar 200 jest dwuosobowym pojazdem
wyposażonym w dwusuwowy silnik pojemności 49,9 cm³ Jawa typ
223 produkcji czechosłowackiej, który był dostarczany
zgodnie z kontraktem w ilości 40 tys. sztuk rocznie i taka też była
średnia, roczna produkcja Ogara 200. Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe Romet prowadziły w latach 1983–1990. W tym okresie w Czechosłowacji, zakończono produkcję dwuosobowych motorowerów z tym silnikiem, wobec wzrostu zainteresowania motocyklami. Konstrukcja została oparta na modelu Romet 50 T-3 wyposażonego w silnik produkcji Zakładów Metalowych Dezamet typu 019, którego produkcję wstrzymano. Wobec dużego popytu w Polsce na motorowery dwuosobowe i braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji motorowerów dwuosobowych zastosowano silnik Jawa 50/223, z poziomym cylindrem. Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika. Silnik został zmodyfikowany (potocznie: „zdławiony”) aby zmniejszyć jego moc maks. z 3,5 KM do 2 KM, a maks. moment obrotowy z 4 Nm do ok. 3,5. Ulepszonym modelem był Ogar 201, który nie wszedł do produkcji seryjnej, w którym zastosowano tylne amortyzatory z tłumieniem olejowym[1]. Ogar 200 – dane techniczne Silnik – dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem Typ silnika – Jawa 50/223 Pojemność – 49,9 cm³ Moc nominalna – 2 KM / 1,4 kW przy 4500 obr./min Stopień sprężania – 1:9,5 Gaźnik – JIKOV 2917 PSb Skrzynia biegów – trójstopniowa, w kąpieli olejowej Sprzęgło – tarczowe, w kąpieli olejowej Instalacja elektryczna – 6 V – 20 W, Cewka zapłonowa 8 V, Kondensator 0,27 μF, Świeca zapłonowa – F80 Iskra, FAl 14-8, N8 odległość między elektrodami 0,4 mm/0,5 mm Masa w stanie suchym – 60 kg Zużycie paliwa – 3 l/100 km (przy prędkości maksymalnej) Pojemność zbiornika – 9 l Rezerwa – 2 l Prędkość maksymalna – 55 km/h Paliwo – Etylina LO 94 z olejem Mixol S lub Lux dw w stosunku 1:30 Przeniesienie napędu pierwotne łańcuchem 3/8''×3,8'' – 44 ogniwa wtórne łańcuchem 12,7×7,75×4,88 – 118 ogniw |
Wróć do Motory |