Romet Ogar 200 Ogar 200 jest dwuosobowym pojazdem wyposażonym w dwusuwowy silnik pojemności 49,9 cm³ Jawa typ 223 produkcji czechosłowackiej, który był dostarczany zgodnie z kontraktem w ilości 40 tys. sztuk rocznie i taka też była średnia, roczna produkcja Ogara 200.

Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe Romet prowadziły w latach 1983–1990. W tym okresie w Czechosłowacji, zakończono produkcję dwuosobowych motorowerów z tym silnikiem, wobec wzrostu zainteresowania motocyklami. Konstrukcja została oparta na modelu Romet 50 T-3 wyposażonego w silnik produkcji Zakładów Metalowych Dezamet typu 019, którego produkcję wstrzymano.

Wobec dużego popytu w Polsce na motorowery dwuosobowe i braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji motorowerów dwuosobowych zastosowano silnik Jawa 50/223, z poziomym cylindrem. Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika. Silnik został zmodyfikowany (potocznie: „zdławiony”) aby zmniejszyć jego moc maks. z 3,5 KM do 2 KM, a maks. moment obrotowy z 4 Nm do ok. 3,5. Ulepszonym modelem był Ogar 201, który nie wszedł do produkcji seryjnej, w którym zastosowano tylne amortyzatory z tłumieniem olejowym[1].

Ogar 200 – dane techniczne
Silnik – dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
Typ silnika – Jawa 50/223
Pojemność – 49,9 cm³
Moc nominalna – 2 KM / 1,4 kW przy 4500 obr./min
Stopień sprężania – 1:9,5
Gaźnik – JIKOV 2917 PSb
Skrzynia biegów – trójstopniowa, w kąpieli olejowej
Sprzęgło – tarczowe, w kąpieli olejowej
Instalacja elektryczna – 6 V – 20 W, Cewka zapłonowa 8 V, Kondensator 0,27 μF,
Świeca zapłonowa – F80 Iskra, FAl 14-8, N8 odległość między elektrodami 0,4 mm/0,5 mm
Masa w stanie suchym – 60 kg
Zużycie paliwa – 3 l/100 km (przy prędkości maksymalnej)
Pojemność zbiornika – 9 l
Rezerwa – 2 l
Prędkość maksymalna – 55 km/h
Paliwo – Etylina LO 94 z olejem Mixol S lub Lux dw w stosunku 1:30
Przeniesienie napędu
pierwotne łańcuchem 3/8''×3,8'' – 44 ogniwa
wtórne łańcuchem 12,7×7,75×4,88 – 118 ogniw
Wróć do Motory