Simson S51 | Simson S51 – motorower produkowany w Niemieckiej
Republice Demokratycznej, następnie w Niemczech w latach
1980–1991 w fabryce VEB Fahrzeug- und Jagdwaffenwerk Ernst
Thälmann Suhl, należącej do związku IFA. Także dzisiaj cieszy się
dużą popularnością, również wśród młodzieży, jak na
swój spory wiek. Model S51 był produkowany w kilku wersjach,
każda z silnikiem M531/541 Nowo wprowadzony model S51 niewiele
różnił się od starszego S50. Największą różnicą było
wprowadzenie zmodernizowanego silnika M531 i M541, który
jednocześnie zastosowano w modelu KR51/2. W nowej jednostce napędowej
dokonano szeregu zmian, które miały na celu zmniejszenie zużycia
paliwa, znaczne ułatwienie napraw oraz zredukowanie częstej obsługi
silnika. Wprowadzono nowy cylinder z tłokiem o mniejszej średnicy i wał
korbowy o zwiększonym skoku tłoka. Łożyska wału korbowego są smarowane
mieszanką paliwa z olejem, podczas gdy w starym silniku były smarowane
olejem przekładniowym, które rozwiązanie sprawiało problemy
podczas napraw silnika. Zastosowano nowe rozwiązanie sprzęgła ze
sprężyną centralną, dzięki czemu sprzęgło stało się prawie całkowicie
bezobsługowe. Nowe rozwiązanie nożnego rozrusznika umożliwiało
dokonywanie napraw bez konieczności całkowitego rozebrania silnika, co
było poważnym problem w silnikach serii M53. Najważniejszą cechą
silnika było zastąpienie 3-biegowej skrzyni przekładniowej z kołami
przesuwnymi nową skrzynią trzy- lub czterobiegową z kołami stale
zazębionymi i zmianą biegów za pomocą tzw. klina przesuwnego.
Rozwiązanie takie było znane m.in. z włoskiej Vespy. W Simsonie
rozwiązanie to ma charakter sprzęgła kulkowego, gdzie znajdujący się
wewnątrz wałka skrzyni biegów pręt wybierający powoduje
wysunięcie kulek poza obrys zewnętrzny wałka i tym samym sprzęgnięcie
wałka z kołem zębatym. Zmieniono także napęd licznika, uszczelniono
wałek nożnego rozrusznika i przede wszystkim zmieniono wygląd nowego
silnika. Modernizacja silnika pozwoliła także na zredukowanie ilości
oleju przekładniowego, którego w nowym silniku znajduje się 400
ml. Projektując nowy silnik przewidziano także możliwość zwiększenia pojemności do 70 cm³ przy zmianie kilku podzespołów. Dało to początek modelowi S70, który miał konkurować na rynku z pojazdami klasy 80 cm³. Nadwozie pozostało niemal takie same co w S50, zachowując zmiany wprowadzone w ostatnich modelach S50, czyli m.in. nowy zbiornik paliwa oraz widelec teleskopowy z krótszymi sprężynami. Ze względu na zmiany wprowadzone w jednostce napędowej, występowały niewielkie różnice, głównie łańcuch krótszy o dwa ogniwa oraz inna linka sprzęgła. Jednocześnie unifikacja części pozwala na wymianę silnika w starszym S50 na nowy silnik z modelu S51. |
Wróć do Motory |