WSK 175 | Nazwa i znak firmowy pochodziły wprost od
nazwy producenta: Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w
Świdniku, gdzie dla zaspokojenia potrzeb rynku w 1955 roku
zlokalizowano dodatkową produkcję motocykli M06. Motocykle WSK M06 do
1957 roku nie różniły się od tych produkowanych przez WFM
jednak w późniejszych latach konstruktorzy z WSK zaczęli
konkurować z głównym producentem pod względem stosowanych
rozwiązań i modernizacji i to na tyle skutecznie, że zaprezentowany na
Targach Poznańskich wiosną 1964 roku zmodernizowany model M06
zachowując tę samą cenę co WFM miał solidny widelec teleskopowy z
tłumieniem olejowym, pełnobębnowe hamulce, większy reflektor i
wzmocnioną ramę. Stało się to jedną z przyczyn decyzji o zamknięciu
produkcji w warszawskiej wytwórni. Podstawowy model M06 produkowany był ze zmianami aż do roku 1985. Ostatni egzemplarz WSK zjechał z taśmy 31 października 1985 roku i był to ostatni motocykl wyprodukowany w Polsce. W fabryce Cegielskiego w Poznaniu (stąd pochodzi dokumentacja techniczno-ruchowa) lub ZNTK Wrocław (tak głosi napis na jednej z zachowanych tabliczek znamionowych) produkowano także w oparciu o silnik WFM 150 drezynę DL2. 13 maja 2010 roku w Świdniku otworzono pierwsze muzeum tej marki motocykli[1]. Obecnie Moto Strefa WSK jest jedną z części składowych świdnickiej Strefy Historii, otwartej 7 września 2013 roku. Klasa 175 cm³ (motocykle produkowane seryjnie) WSK M21W2, (1972) WSK M21W2-Ex, (1972) WSK M21W2 Sport, (1973) WSK M21W2 Sport Ex, (1973) WSK M21W2 Kobuz, (1974) WSK M21W2 Dudek, (1975) WSK M21W2 S2, (1975) WSK M21W2 Perkoz, (1978) |
Wróć do Motory |